dinsdag 16 juni 2015

Leerlingen als gemeenteraadsleden

Politici, ambtenaren en allerlei kundige en slimme mensen uit het hele land buigen al jaren hun hoofd erover: wat moet er gebeuren met de taken van de gemeente? Moet er bezuinigd worden op brandweer? Kan de straatreiniging geprivatiseerd worden? En wat kan de burger betekenen voor de lokale sportvereniging? Al vele maatregelen worden genomen, maar de schulden van de gemeente lijken er weinig van te krimpen. Maar wat nu als dezelfde vragen gesteld worden aan frisse hersenen, die nog vrij en creatief kunnen denken? Docent maatschappijleer meneer Vandezande zag het nut er wel van in en nam zijn leerlingen mee naar het stadskantoor.

Al weken van tevoren doken de leerlingen in de informatie. Uit de meer dan vijftig taakkaarten van de gemeente mocht elk groepje er een kiezen. Vervolgens moest elke groep heel zelfstandig te werk gaan. Een overzicht van de kosten kreeg je wel, verder moest je alles opzoeken. Ook was er gelegenheid om vragen te stellen aan ambtenaren met de juiste expertise. Uiteindelijk moest iedereen een plan hebben om te bezuinigen op de gekozen taakkaart, met als deelvraag hoe deze taakkaart uitgevoerd kon worden in een participatiesamenleving.

Op de grote dag moesten alle leerlingen uit VWO 4 naar het stadskantoor. Hier zat al een panel van raadsleden klaar. Elk groepje presenteerde hun idee├źn in ongeveer tien minuten. De ambtenaren waren erg kritisch en stelden lastige vragen, maar ze waren ook onder de indruk van de vele goed doordachte en interessante plannen.

Of een van de plannen ook uitgevoerd gaat worden, is natuurlijk nog de vraag. Maar dat middelbare scholieren heel goed mee kunnen praten over allerlei ingewikkelde gemeentelijke zaken, hebben ze wel bewezen!

Sem Laport


Geen opmerkingen:

Een reactie posten