maandag 30 maart 2015

Opendagen bezoeken

Voor veel bovenbouwleerlingen onder ons is de periode van universiteiten en hogescholen bezoeken bijna afgesloten. De eindexamenleerlingen moeten begin mei al doorgeven welke vervolgstudie ze willen gaan doen.
Het is een beslissing die de komende jaren van je leven gaat bepalen. Belangrijke vragen zijn: Ga ik op kamers? Waar gaan mijn vrienden heen? Als ik op kamers ga, kan ik dat dan wel betalen? Hoe zal mijn studie zijn? Sluit ik me aan bij een studentenvereniging?
De antwoorden hierop beïnvloeden deze belangrijke periode waarin je je zelf als mens zal ontplooien. Je wordt hier immers voorbereid op het echte werkleven, met echte verantwoordelijkheden.

Het doel van een open dag is leerlingen de sfeer van de universiteit of hogeschool laten proeven en goede informatie geven over de opleidingen. Het belangrijkste is dat je je fijn voelt en natuurlijk dat je een studie kiest die bij je past, want wisselen van studie is tegenwoordig heel duur.

Ook ik ben naar een open dag geweest, de open dag van de universiteit van Rotterdam: de Erasmus. Dit was mijn eerste universiteit en als je een school als CSW gewend bent, maakt dat heel veel indruk: veel grote gebouwen verspreid over een groot terrein en overal mensen. Er waren veel mensen van de Erasmus die me wilden helpen de weg te vinden en vertelden over de universiteit, stad en studies. Na die dag had ik er al zin in, ook al moet ik nog tweeënhalf jaar wachten.

Celina Rijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten