donderdag 28 mei 2015

Interview Speakerhok

De verbouwing van het Spothok

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten zijn er onder het podium in de aula allerlei zalen. Een van die zalen is van de schoolkrant. In het verleden werden hier vooral vergaderingen gehouden, en niet eens zo heel vaak. Het hok was namelijk nogal muf en het interieur was een bij elkaar geraapt zooitje. Er was ooit een begin gemaakt met het verven van de muren, maar deze klus is nooit afgemaakt. Hier moest maar eens verandering in komen vonden zowel de leraren als de leerlingen. Daarom is er nu een project opgezet dat hoort bij de talentspecial ICT. Bij deze talentspecial wordt het hok een make-over gegeven en de gehele schoolkrant wordt door de leerlingen in een nieuw jasje gestoken.



Over de verbouwing van het Spothok, dat vanaf nu door het leven zal gaan als het Speakerhok, stelde ik een aantal vragen aan Maaike van der Weide, leerlinge uit de tweede van het havo/vwo die zich elke week een blokuur bezig houdt met de verbouwing van het Hok.

Op de donderdagochtend die ik had uitgekozen voor het interview liep ik achter meneer van der Wege, die de talentspecial leidt, naar het Hok toe. Toen hij de deur naast het podium opendeed kwam de verflucht me al tegemoet. Aangekomen in het hok maakte ik kennis met het groepje leerlingen dat zich bekommert om de verbouwing van het Speakerhok. Maaike werd al snel door haar medeleerlingen naar voren geschoven voor het interview, 'omdat zij al vanaf het begin van de talentspecial bij de verbouwing helpt'. Vele van de andere leerlingen waren er later bij gekomen. We namen plaats op twee oude schoolstoelen die in het Hok stonden en begonnen met het interview.

Mijn eerste vraag aan haar was hoe de verbouwing precies tot stand was gekomen. Ze legde me uit dat het onderdeel was van de talentspecial ICT, onder leiding van meneer van der Wege, en dat ze er het hele schooljaar mee bezig zouden gaan zijn. Een van de andere leerlingen, Liz,  voegde hier, al schilderend, aan toe dat het in het tempo waar ze op het moment in werkten misschien wel twee jaar ging duren. Elke week werken ze er een blokuur aan, op het moment dat ik hun interviewde waren dit de eerste twee uur op donderdag.

Ik wilde ook wel graag weten hoe de plannen voor hoe het hok er uit moest komen te zien tot stand waren gekomen. Maaike vertelde me dat ze de kleuren voor de muren en de inrichting van het Hok zelf hadden bedacht. Op het moment dat ik binnen kwam vallen voor het interview was er overleg over een muur die volgens een aantal leerlingen grijs moest worden. Alles gaat namelijk wel in overleg met meneer van der Wege. Voor de aanschaf van materialen is een budget beschikbaar, maar de leerlingen moeten de spullen wel zelf kopen. Daarnaast is het ook een bescheiden budget.

Vervolgens was ik ook wel nieuwsgierig naar waarom het Hok precies verbouwd wordt. Naast dat het Hok dus nogal muf en niet zo mooi was, was het zoals het er nu uitzag ook niet erg geschikt om bijvoorbeeld interviews in af te nemen. Het is, nu de schoolkrant digitaal is gegaan, ook mogelijk om filmpjes op de schoolkrant te zetten en die zouden in de toekomst ook in het Speakerhok kunnen worden gefilmd. Al met al was het Hok aardig toe aan een update om er meer gebruik van te kunnen maken.
De verbouwing van het Speakerhok gaat op het moment nog niet zo snel, maar de tweedeklassers die eraan werken hebben er wel veel plezier aan. Elke week trekken ze hun oude kleding aan het gaan aan de slag met verven. Als het goed is zal er ook nog een greenscreen komen en ook de vloer moet nog opnieuw gedaan worden. Hopelijk zal het Speakerhok er uiteindelijk mooi uit komen te zien.

Ik wil hierbij nogmaals Maaike van de Weide bedanken voor het interview en ook de andere leerlingen die in het Hok aanwezig waren  en soms Maaike 's antwoorden, al dan niet ongevraagd, aanvulden.
 
Maud Roelse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten